Kuvattuna Sony FDR - AX35 videokameralla talvella luulisin kun on noin paljon lunta ja jäätäkin. Kuvat ovat aikavälillä 1900 - 2021, mutta ei anneta sen häiritä vaan ollaan niin kuin ei huomattaisikaan.
Aineistotyyppi | Kuva |
---|---|
Aiheen paikka | |
Aiheen aika | |
Organisaatio | Museovirasto |
Kokoelma |
Turun museokeskus Museoarkisto 23.12.1937 - 5.2.1938
Toiset paatit kulkee omin avuin ja toisia pitää hiukan jelppiä jos vauhti meinaa loppua.
V. 1911 meillä oli 32 majakkaa, joissa olivakinainen vartiosto; v:n 1909 lopussa oli 346loistoa (loistopoijut mukaan luettuina) ilmanvakinaista vartiostoa (1899 vastaava luku 152).Kaukana meressä olevia kareja ja matalikoitaosoittamaan käytetään majakkalaivoja,joita 1911 oli 11. Loistopoijuja oli sam. v. 3.Useihin majakoihin ja muihinkin tärkeihinpaikkoihin on asetettu sumumerkkilaitoksia,joista vanhin on tavallinen - soittokello jatehokkain osaksi höyryllä osaksi puristetulla ilmallakäypä sumusireeni; sumumerkkejä annetaanmyös laukauksilla. Muutamin paikoin onkello-poijuja, joiden kellot soivat aaltoliikkeenliuoju-tuksesta. Luotsilaitoksella oli 1911 12höyryalusta sekä sen alaiset valtion jäänmurtajat.,Murtaja" (rak. 1890; 1,300 lievosv.), „Sampo"(rak. 1898: 3.000 lievosv.) ja Jarmo" (rak. 1907;3.850 lievosv.). Useille ulkosaarien luotsipaikoilleon hankittu kannelliset luotsikutterit (1910 13).
Pieni Tietosanakirja, 4 osaa, 1925-1928.
Suomalainen jäänmurtaja Sampo , rakennettu vuonna 1898 ja romutettu vuonna 1960, läpi merikokeita. Wikimedia Commons
"SAMPO"; tulitikkurasia
Aineistotyyppi | Esine |
---|---|
Organisaatio | Kansallismuseo |
Kokoelma |
Jäänmurtaja Jääkarhu
Tuossa alue jossa temmellettiin eli kuvattiin tuosta lintutornista ja laivat (mm. Polaris) luonnollisesti painivat tuossa merellä. Laivaväylä tulee tänne kuvan alalaidassa näkyvään satamaan.
Tämä nyt ei oikein kuulu joukkoon, mutta onhan siellä nappeja tikkuaskissakin ja tuo jäissä nyhjääminen vaatii hieman äksöniä tai herättelyä. Kyllä jollakin on ollut tosi kiire jonnekin jonninjoutavaan. Hieman näytti olevan nimitys vaikeuksia . . . ollako auto vai lentokone.
Lopuksi yksi merihenkinen rallatus mikä sopii hyvinkin näin aiheesta karanneeseen blogiin tai oliko tässä nyt alunperinkään aihetta senkun vain kahlailtiin Nallikarin rantavesissä.
Seuraavan blogin aiheena on Matias Murtomaa joka on toiminut 25 vuotta Gongossa Pointe - Noiren torilla suksikauppiaana. . . Jooo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti