maanantai 22. helmikuuta 2021

Jonninjoutavaa jäärännissä ajelua Nallikarin edustalla ja kuinka siihen liittyy nappilaatikko.

 





Kuvattuna Sony FDR - AX35 videokameralla talvella luulisin kun on noin paljon lunta ja jäätäkin. Kuvat ovat aikavälillä 1900 - 2021, mutta ei anneta sen häiritä vaan ollaan niin kuin ei huomattaisikaan.



Kevään ensimmäiset rahtialukset, tanskalaiset "Silja Dan" ja "Perla Dan" saapuvat jäänsärkijä "Sisun" avustamana Oulun eteläsatamaan 9.4.1959: jäänsärkijä "Sisu" elementissään.
AineistotyyppiKuva
Aiheen paikka
Suomi, Oulu; Pohjois-Pohjanmaa
Aiheen aika
09.04.1959, 1950-luku, 1900-luku
OrganisaatioMuseovirasto
Kokoelma
JOKA Journalistinen kuva-arkisto
Kaleva

Turun museokeskus Museoarkisto 23.12.1937 - 5.2.1938



Toiset paatit kulkee omin avuin ja toisia pitää hiukan jelppiä jos vauhti meinaa loppua.




V. 1911 meillä oli 32 majakkaa, joissa oli
vakinainen vartiosto; v:n 1909 lopussa oli 346
loistoa (loistopoijut mukaan luettuina) ilman
vakinaista vartiostoa (1899 vastaava luku 152).
Kaukana meressä olevia kareja ja matalikoita
osoittamaan käytetään majakkalaivoja,
joita 1911 oli 11. Loistopoijuja oli sam. v. 3.
Useihin majakoihin ja muihinkin tärkeihin
paikkoihin on asetettu sumumerkkilaitoksia,
joista vanhin on tavallinen - soittokello ja
tehokkain osaksi höyryllä osaksi puristetulla ilmalla
käypä sumusireeni; sumumerkkejä annetaan
myös laukauksilla. Muutamin paikoin on
kello-poijuja, joiden kellot soivat aaltoliikkeen
liuoju-tuksesta. Luotsilaitoksella oli 1911 12
höyryalusta sekä sen alaiset valtion jäänmurtajat
.,Murtaja" (rak. 1890; 1,300 lievosv.), „Sampo"
(rak. 1898: 3.000 lievosv.) ja Jarmo" (rak. 1907;
3.850 lievosv.). Useille ulkosaarien luotsipaikoille
on hankittu kannelliset luotsikutterit (1910 13).

                                                         Pieni Tietosanakirja, 4 osaa, 1925-1928.




Suomalainen jäänmurtaja Sampo , rakennettu vuonna 1898 ja romutettu vuonna 1960, läpi merikokeita. Wikimedia Commons



"SAMPO"; tulitikkurasia

AineistotyyppiEsine
OrganisaatioKansallismuseo
Kokoelma
Seurasaaren ulkomuseon kokoelmat

Siinähän se yhteys Sampo ja Sampo








  • Jäänmurtaja Jääkarhu 







Tuossa alue jossa temmellettiin eli kuvattiin tuosta lintutornista ja laivat (mm. Polaris) luonnollisesti  painivat tuossa merellä. Laivaväylä tulee tänne kuvan alalaidassa näkyvään satamaan.



Tämä nyt ei oikein kuulu joukkoon, mutta onhan siellä nappeja tikkuaskissakin ja tuo jäissä nyhjääminen vaatii hieman äksöniä tai herättelyä. Kyllä jollakin on ollut tosi kiire jonnekin jonninjoutavaan. Hieman näytti olevan nimitys vaikeuksia . . . ollako auto vai lentokone.



Lopuksi yksi merihenkinen rallatus mikä sopii hyvinkin näin aiheesta karanneeseen blogiin tai oliko tässä nyt alunperinkään aihetta senkun vain kahlailtiin Nallikarin rantavesissä.
Seuraavan blogin aiheena on Matias Murtomaa joka on toiminut 25 vuotta Gongossa Pointe - Noiren torilla suksikauppiaana. . . Jooo.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti